ZoetermeerOV

Al het openbaar vervoer in Zoetermeer. Trein tram bus en meer.
Doorzoek nieuwsberichten  
[printversie]         | | |
 
 

 

Nieuws

< 2677 / 2678 / 2679 >

EBS-directeur: één bus per uur voor reiziger niet aantrekkelijk

maandag 16 juli 2018

Als een bus slechts één keer per uur gaat, worden reizigers niet overgehaald om gebruik te maken van het OV. Het is dan slimmer om met klein materieel drie keer per uur te rijden, stelt EBS-directeur Wim Kurver. "De frequentie van een bus moet hoog genoeg zijn om het OV aantrekkelijk te maken."

Die visie wil EBS toepassen in de concessie Haaglanden Streek, die de vervoerder deze week won. Het is al de tweede concessie die de vervoerder in een jaar heeft gewonnen, want eind vorig jaar kreeg de EBS ook al Voorne-Putten gegund. Dit nadat de vervoerder er enkele jaren niet in was geslaagd om een concessie te winnen.

Tenders winnen
"We hebben een lange aanloop nodig gehad", erkent Kurver. Maar de directeur benadrukt dat tenders winnen een leerproces is. "Van elk verlies hebben we weer veel geleerd. Bij Voorne-Putten merkten we dat we echt begrepen wat de opdrachtgever wilde. En nu bij Haaglanden hadden we opnieuw het idee: we snappen het spel."

De concessie Haaglanden en Voorne-Putten zijn allebei gegund door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Daar ziet Kurver kansen voor synergie. "Ons beeld over de ketenreis past goed bij de visie van de MRDH over de ontwikkeling van het openbaar vervoer in de regio."

Samenwerking
Bovendien is EBS van plan goed samen te werken met stadsvervoerders HTM en RET om in de regio een geïntegreerd reisproduct tot stand brengen. "Dit hebben we aangeboden en willen we waarmaken met RET en HTM. Het OV is een keten en wij willen deze keten zo gemakkelijk mogelijk maken. Als dat lukt, komt de reizigersgroei vanzelf." EBS verwacht jaarlijks een reizigersgroei van 3 tot 5 procent.

EBS biedt in Haaglanden bovendien 11 procent meer dienstregelingsuren aan, vooral door langer door te rijden en frequenter te gaan rijden. Er worden twee R-netlijnen gecreëerd. Dan gaat het om de de huidige lijn 36 van Den Haag Leyenburg naar Schiedam Centrum en over lijn 55 van Delft naar Zoetermeer Centrum West. De verwachting is dat het aantal reizigers hier de komende jaren alleen maar toeneemt.

Duurzaam vervoer
Verder zet de vervoerder ook stappen op het gebied van duurzaam vervoer. Er worden vanaf de start van de concessie meteen 23 volledig zero emissie-bussen ingezet voor de stadsdiensten van Delft en Zoetermeer. Bovendien worden er 93 hybride groengasbussen ingezet.

In Voorne-Putten gaat deze vervoerder binnenkort al groengasbussen ingezet, maar deze voertuigen zijn nog iets milieuvriendelijker. In de concessie Waterland zal later dit jaar worden gestart met elektrische bussen, maar het behoort niet tot de mogelijkheden om dat in de hele concessie te doen. "Volledig zero emissie is daar voor verschillende reden nog niet overal een optie", legt Kurver uit.

Kleinschalig materieel
Hoewel een reizigersgroei wordt verwacht, gaat EBS in ook met kleinschalig materieel aan de slag. Niet alleen in de landelijke gebieden, maar zelfs in de stad op lijnen waar het aantal reizigers beperkt is. Kurver: We gaan niet met groot materieel rijden, waar dat niet nodig is. Dan rijden we liever met een klein busje een hogere frequentie.

Belbussen zullen in deze concessie niet gaan rijden. Daar gelooft de vervoerder namelijk niet echt in. Wel heeft EBS in de bieding – net zoals bij Voorne-Putten – de optie aangeboden om met deelfietsen en tuctuc's te rijden. "Maar hier gaat het om MaaS-concepten voor de last mile."


Bericht geplaatst op zondag 29 juli 2018
EBS
Meer nieuwsberichten over | Busmaatschappijen en aanbestedingen

Reageer ook op dit nieuwsbericht!

Wil jij ook je mening laten weten? Vul dan onderstaand formulier in!
Voor de duidelijkheid: dit is dus niet de mogelijkheid om de redactie van ZoetermeerOV privé een bericht te sturen. Je iemeeladres is verplicht opdat de redactie je eventueel kan bereiken of beantwoorden.
ZoetermeerOV behoudt zich echter nadrukkelijk het recht voor, om verkeerde reacties (iedereen weet wat ik bedoel) zonder melding te verwijderen.

Naam
Mailadres; verplicht, wordt niet publiekelijk getoond
Mailadres; moet precies gelijk zijn, ter controle tegen spammers
Titel

 

Werkzaamheden & omleidingen

» NS
» Connexxion
» HTM
» RET
» Arriva


Reacties

Uw naam: Komende weer en de maandag erop geen treinen van/naar Zoetermeer wegens werkzaamheden bij Goud. NS vervangt gedurende meer dn 1 week een kwartierdienst per t [lees meer...]
Khalid El bahraoui: Hoe kan ik zilverdomm met bus vanaf station Zoetermeer een welke ?ik kom ban Amsterdam met trein een heb geen idee hoe ? Merci [lees meer...]
Dewi: ik vind dit echt een heel handig stukje voor mijn autobiografie. ik moest een stukje zoeken van 23-11-2003 en...GELUKT!!! [lees meer...]
Muerders J.L.C.: Oplossing puzzel : haardvuur. [lees meer...]
Sersjo Kantebeen: De oplossing van de puzzel woordzoeker is: HAARDVUUR. [lees meer...]
S Benfield: Haardvuur [lees meer...]
S Kantebeen: Haardvuur [lees meer...]
J.Roberti: Geachte Heer Zou u mij kunnen helpen aan het Mailadres van Theo Helsdingen. Daar ik een oud Collega van hem was in Voorburg en Leidschendam zoek ik hem voo [lees meer...]

Foto's

Station Zoetermeer in de sneeuw; station Zoetermeer 10 december 2017
Nieuwe bestemmingen; station Zoetermeer 18 december 2016


 

   ZoetermeerOV is een site van Maarten Batenburg.   Bezoek ook eens OVcentraal en Maarten.OVcentraal.     Copyright 2004 - 2018. |